PR-owcu, ucz się przez całe życie

Czwarta rewolucja przemysłowa dzieje się na naszych oczach. Rozwój nowych technologii powoduje, że zmiana nie jest czymś, co nadejdzie. Jest czymś, co się dzieje. Nieustannie. Czy możemy przygotować się do tego, co nadejdzie – tak – ucząc się przez cale życie i rozwijając kompetencje miękkie.

Trend lifelong learning nie jest czymś nowym. Przyszłość należy do tych, którzy będą umieli go wdrożyć. Zmienia się bowiem nasza praca. I będzie ewaluować dalej – jej definicja, wartości, sposób jej wykonywania. Pojawia się nowe zawody, niektóre znikną. Według raportu Pracownik Przyszłości przygotowanego przez infuture hatalska foresight Institute „maszyny i inteligentne rozwiązania mogą uwolnić człowieka od wszystkich żmudnych i męczących zadań, spowodować, że odzyskamy czas i energię, by rozwijać cechy, w których jako ludzie jesteśmy od wieków najlepsi: nieokiełznaną ciekawość, pomysłowość czy kreatywność albo spowodować rosnące bezrobocie”.

Jak ten trend wpłynie na zawód PR-owca? I na całą dziedzinę, jaką jest komunikacja z otoczeniem.

Pocieszające dla nas jako grupy zawodowej jest to, że konieczność stałego uczenia się jest niemal z definicji wpisana w nasz zawodów. Szczególnie, jeśli wybraliśmy prace w agencji PR. Ten model zakładający prace dla klientów z różnych branż powoduje, że jeśli chcemy być partnerem dla klienta, musimy poznać jego branże. aby być postrzegani przez dziennikarzy jako dobrze zorientowanych w temacie, musimy otworzyć się na wiedzę.

Ponieważ kompetencje miękkie to jedna z niewielu umiejętności, z którymi automatyzacja nie będzie w stanie walczyć (a na pewno nie nastąpi to szybko), będą one miały kluczowe znaczenie dla utrzymywania się przez pracowników na rynku pracy w przyszłości – twierdzą autorzy raportu Pracownik Przyszłości przygotowanego przez infuture hatalska foresight Institute

Praca w agencji public relations łączy też te dwa światy – nowych technologii z komunikacje – rozumiana jako zdolność do współpracy, szukania rozwiązań i właściwych słów.

Jak wdrożyć ideę uczenia się przez całe życie w przypadku pracy jako specjalista ds. PR:

  • czytaj, i nie tylko Internet, ale prasę i książki
  • rób notatki
  • twórz na co dzień bazę inspirujących pomysłów – mogą się przydać w codziennej pracy
  • zapisz się na kurs, niekoniecznie związany z zawodem
  • pomyśl o e-learningu
  • śledź profile ludzi, którzy Cię inspirują
  • korzystaj z bogatej oferty kursów i szkoleń
  • rozwijaj swoje pasje
  • jeśli masz pomysł na biznes, rozwiń go
  • znajdź grupę wsparcia
  • angażuj się w tworzenie strategii dla klientów, nawet jeśli dopiero zaczynasz przygodę z zawodem – to świetny sposób na ćwiczenie kreatywności
  • stwórz z nauki nawyk (po 9 tygodniach powinno Ci to wejść w krew)
  • znajdź agencję PR, która wspiera podobną filozofię
  • wchodź w świat firm, dla których pracujesz
  • rozwijaj tez takie kompetencje jak praca z danymi i nowymi technologiami

 

Agencja przyszłości

Zadaniem PR-owca i dziennikarza będzie również umiejętność mówienia i pisania o tej nowej rzeczywistości tak, aby stała się bardziej zrozumiała, a tym samym bardziej oswojona dla odbiorców mediów. Liczba nowych tematów, zjawisku i usług, które pojawiają się w raz z rozwojem technologii i sztucznej inteligencji da nam wszystkim pole do popisu.

Rysuje się przed nami ciekawa perspektywa. Będą zmieniać się organizacje, dla których jako agencje PR będziemy świadczyć usługi. Pracując na co dzień z ekspertami będziemy mogli uwolnić ich potencjał wiedzy, dodając do niego element zrozumiałej komunikacji z otoczeniem. Przystępne raporty pozwolą tę rzeczywistość opisać, a może przewidzieć. Pojawia się nowe zjawiska, które będziemy brać pod uwagę.

Nowe technologie pewnie jeszcze bardziej wkroczą do świata public relations, dając nam narzędzia do jeszcze lepszej komunikacji.

Jest tylko jeden warunek – musimy tylko się rozwijać i to lubić.

Trendy w komunikacji

Dobra agencja PR zbiera, analizuje i wychwytuje tematy, których znaczenie w komunikacji rośnie. W pracy nad strategiami PR można te trendy inkorporować już teraz. Szczególnie jeśli bada również odbiciem polityki firmy.

Także w raportach dla mediów dla przygotowywanych wspólnie z klientami z z takich branż jak nowe technologie, marketing, HR i employer branding i przemysłu już teraz można je  uwzględniać. Tematyka ta na pewno będzie wpisywała się w krąg zainteresowania mediów.