Eksperci wyceniają, że rynek influencerów osiągnie niebawem wartość 5-10 miliardów dolarów!  Marki inwestują coraz więcej pieniędzy w kampanie z wykorzystaniem mediów społecznościowych, a zaufanie do influencerów… spada. Dokąd zmierza influencer marketing? Na to pytanie szukałyśmy odpowiedzi na spotkaniu MTC #3 – Influencer Marketing is finished!? – Mikroinfluencing. Co sądzą eksperci z branży? Zapraszamy do lektury.

Tematem przewodnim spotkania organizowanego w ramach Marketingowych Tłustych Czwartków był influencer marketing. Jako agencja trzymająca rękę na pulsie nie mogłyśmy tego przegapić. Miałyśmy okazję posłuchać wykładów trzech ekspertów, zadawać pytania i rozpoczynać dyskusje, poznać ciekawe osoby z branży i… zjeść kilka pysznych pączków, co na pewno nie zdziwi tych, którzy śledzą nas na Instagramie.

Czy to koniec influencer marketingu?

Spotkanie otworzył Wojtek Kardyś, który zaczął od tego, z jakimi problemami mierzy się dzisiejszy influencer marketing. Okazuje się, że branża, która notuje tak szybkie tempo wzrostu, ma także swoje wady. Marki inwestują w internetowych twórców coraz więcej pieniędzy, a oni z kolei nie odmawiają i przyjmują coraz więcej zleceń.

Początkowy brak obostrzeń w kwestii oznaczania postów sponsorowanych mógł wprowadzać odbiorców w błąd. Które produkty influencer rzeczywiście ceni i poleca, a które pokazuje ze względu na kontrakt z marką? To prosta droga do utraty zaufania.

Kolejnym problemem jest brak wiarygodności i autentyczności w przekazywanych treściach. Według eksperta influencerzy pokazują często produkty, bądź usługi niezgodne z ich wizerunkiem, przerabiają zdjęcia, zakłamując rzeczywistość i nie angażują się w niektóre współprace rzetelnie. Kolejną kwestią, która podważa wizerunek branży jest kupowanie obserwujących i polubień. Ciekawą analizę w tym temacie stworzył także Bartek Sibiga z DDoB, platformy, którą miałyśmy okazję promować. Wziął pod lupę profil Macademian Girl. Wyniki raczej nie zachwyciłyby znanej blogerki. Narzędzi do sprawdzania autentyczności twórców treści w mediach społecznościowych powstaje coraz więcej. Niestety, niektóre wyniki są niepokojące.

Stwórz sobie influencera

Miquela Sousa to 20-letnia modelka o latynoskim pochodzeniu. Ma urocze piegi i charakterystyczną, krótką grzywkę. Jest modelką i piosenkarką. Na Instagramie obserwuje ją 1,6 mln ludzi. Współpracuje z największymi markami modowymi, takimi jak Chanel czy Prada. Influencerka idealna? Może i tak. Problem w tym, że Miquela… nie istnieje – jest wirtualnym awatarem. Nie ona jedna. Awatary mają swoje konta w mediach społecznościowych, poglądy polityczne i partnerów.  Z powodzeniem reklamują największe, światowe marki. Jaka będzie ich przyszłość? Na razie do tematu eksperci podchodzą z dystansem. My również.

Nie wszystko stracone

Jako eksperci wystąpili także Diana Stachera oraz Łukasz Kępiński. Pierwszy wykład dostarczył nam dawkę wiedzy o influencer marketingu na mniejszą skalę, czyli wykorzystaniu mikro i nanoinfluencerów oraz pokazał nam inne spojrzenie na influencer marketing i wykorzystywaniu jego form. Okazuje się, że to w tę stronę będzie ewoluował rynek. To, co szczególnie zapadło nam w pamięć z ostatniego wystąpienia to przesłanie – „na linii marka-influencer traktujmy się jak ludzie i szanujmy nawzajem”. Jako agencja PR, będąca nierzadko pośrednikiem pomiędzy dwoma podmiotami, w pełni się zgadzamy! I praktykujemy na co dzień.

Łukasz Kępiński opowiedział kilka ciekawych anegdotek ze swojego doświadczenie we współpracy z influencerami. CEO Tears of Joy uświadomił słuchaczy, że współpraca z influencerami wymaga wiele czasu i pracy. Współpracujesz z 10 osobami? To jak praca 10 agencji! – śmiał się.

 

Czy influencer marketing umiera? Zdecydowanie nie. Jednak warto dbać o wysoką jakość przekazywanych treści. Pamiętajmy, że liczy się jakość.

Trendy będą podążać w stronę mikroinfluencerów. Nasza uwaga powinna zwrócić się także w stronę ekspertów obecnych w Internecie – twórców tematycznych blogów, pełnych cennej wiedzy. To oni mogą w subtelny i rzetelny sposób polecić czytelnikom produkt lub usługę. Przy zachowaniu podstawowych zasad współpracy, dopasowaniu tematyki do kanału i obopólnej komunikacji jesteśmy w stanie tworzyć ciekawe i wartościowe kampanie.

Jako agencja PR chętnie wspieramy naszych klientów właśnie w tym obszarze – budowania wartościowych relacji z ciekawymi twórcami, gdzie głównym parametrem będzie dopasowanie do marki, produktu, wartość wypracowanych treści a nie tylko zasięg.