Kiedy bananowe czwartki nie pomagają

Znalazłeś swoje miejsce na rynku, masz już grono wiernych klientów, produkty i usługi są kupowane, ale brakuje odpowiednich kandydatur na stanowiska w Twojej firmie. Pojawia się zatem pytanie – dlaczego nikt nie chce u mnie pracować? Odpowiedzi poszukiwaliśmy podczas szkolenia „Nie tylko bananowe czwartki. O employer brandingu, który przynosi owoce” organizowanego przez Ideo Force oraz Uczelnię Techniczno-Handlową im. H. Chodkowskiej w Warszawie.

Pracodawcy, aby przyciągnąć kolejnych kandydatów do pracy wydłużają listę pozapłacowych benefitów. Okazuje się, że karta sportowa, prywatna opieka medyczna czy owoce i warzywa dla pracowników w każdy czwartek już nie wystarczają.

Wizerunek pracodawcy

Employer branding (EB) już od pewnego czasu stanowi wskaźnik wartości organizacji. Jego wysoki poziom uzależniony jest już nie tylko od kondycji finansowej firmy, ale przede wszystkim od komunikacji, doświadczenia klienta oraz analityki. EB nie może zatem zamykać się w pojedynczej kampanii wizerunkowej, ale musi być wpisany w całą strategię firmy.

Od czego zacząć?

Zanim przejdziemy do działania trzeba dokładnie przeanalizować dotychczasową komunikację wewnętrzną, sprawdzić co robi konkurencja, a także jakie fakty i mity nt. organizacji krążą w sieci. Warto także zajrzeć do HR-owych statystyk tj. struktura zatrudnienia czy rotacja w firmie. Wiedzy dostarczają również sami pracownicy oraz kandydaci do pracy.

Klient-kandydat

W budowaniu marki pracodawcy koniecznym jest traktowanie kandydata w charakterze klienta. Pomocne może okazać się budowanie person – realnych, konkretnych osób, które są potencjalnymi odbiorcami. Następnie do tych modeli należy dobrać odpowiednią formę i kanał komunikacji. Unikalne, atrakcyjne i zróżnicowane oferty pracy z pewnością przyciągną znacznie więcej kandydatów.

Rekrutacja nie może trwać zbyt długo

To, w jaki sposób przebiega rekrutacja również buduje wizerunek oraz świadczy o kulturze firmy. Nie możemy zapominać o zakończeniu procesu aplikowania na dane stanowisko. Nawet za najlepszym CV stoi człowiek, który czeka na informację zwrotną.

Moc pierwszego wrażenia

Pierwszy kontakt ma ogromny wpływ na chęć podjęcia pracy i związania się z daną organizacją. Warto wiedzieć, że ma on początek na stronie internetowej Twojej firmy. Na jej atrakcyjność z pewnością wpłynie układ i przejrzystość informacji, a także poprawność działania i jej funkcjonalność. Zakładka „Kariera” z pewnością się przyda. Warto w niej przedstawić kulturę organizacyjną i wartości firmy oraz informacje na temat benefitów. Z pewnością nie może w niej zabraknąć opisu procesu rekrutacji. Ciekawym rozwiązaniem będzie także umieszczenie cytatów lub wideo z opiniami pracowników.

Pracownik wizytówką firmy

W Internecie coraz łatwiej znaleźć i nawiązać kontakt z pracownikami konkretnych firm. Co więcej, również bez problemu można dotrzeć do tych, którzy w ostatnim czasie z nich odeszli. To, co o przedsiębiorstwie mówią jej pracownicy może wpłynąć zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na wyniki rekrutacji, dlatego tak ważne jest dbanie również o PR wewnętrzny.