Podcasty są „na fali”. Z badania opracowanego przez Publicis dla Tandem Media z Grupy Radiowej Agory wynika, że słucha ich obecnie 27 proc. polskich internautów. Co ważniejsze – stają się coraz popularniejsze. Jaki tak naprawdę mają potencjał? Zdecydowanie przyciągają odbiorców na dłużej i silne angażują w konsumowane treści, które nie mają wyłącznie charakteru rozrywkowego. W podcastach coraz częściej poszukujemy contentu edukacyjnego i informacyjnego. To bardzo dobra wiadomość dla biznesu, który może zaprezentować swoją działalność w nowoczesnej i atrakcyjnej formie!

Dlaczego warto?

Podcasty uznawane są za jedno z najbardziej opiniotwórczych źródeł treści. Wielu słuchaczy właśnie z nich czerpie wiedzę o otaczającym ich świecie.

Powszechność i autentyczność podcastów sprawiają, że stały się świetnym narzędziem do budowania marki osobistej. Jako agencja PR obserwujemy, że sprawdzają się one w budowaniu relacji z odbiorcami. Właściwie każda branża może wykorzystać tę formę komunikacji jako dodatkowy kanał dotarcia do swojej grupy docelowej i zwiększania świadomości na temat marki.

Jak to zrobić dobrze – agencja PR radzi

Tworzone przez firmy podcasty mogą poruszać przeróżną tematykę. Proponując Klientom taką formę promocji – jako dodatkowe działania komunikacyjne – zawsze podkreślamy, że powinna być ona związana z profilem działalności firmy. W naszej pracy w agencji PR obserwujemy, że coraz więcej podmiotów jest zainteresowanych taką aktywnością.

Jeżeli jednak prowadzimy biznes, który jest związany np. z inwestowaniem zdecydowanie bardziej sprawdzą się w tym przypadku materiały poradnikowe dotyczące rozwiązywania problemów grupy docelowej. Ciekawe będą również wywiady z ekspertami, w których dzielą się oni swoimi doświadczeniami i wiedzą, a także dyskusje z zaproszonymi, zewnętrznymi specjalistami, którzy również mają doświadczenie w danym sektorze.

Podcasty w przypadku, gdy chcemy przedstawiać produkt i jego zastosowanie. Wówczas ciekawą formą może być Q&A. Eksperci mogą odpowiadać na najczęściej zadawane przez konsumentów pytania. Zdarza się, że w przypadku firm produktowych podcast jest poniekąd uzupełnieniem bloga. Tworzone treści urozmaicają oraz rozwijają już poruszony temat w opublikowanym materiale.

Rachunek zysków i… korzyści

Jako specjalistki od działań PR możemy śmiało powiedzieć, że odpowiednio przygotowany i przemyślany podcast nie przyniesie firmie strat. Można go wykorzystać na wiele różnych sposobów np. w komunikacji na stronie www i w social mediach, zdecydowanie daje nam to szansę na wygenerowanie nowego ruchu.

Przedsiębiorcy nie muszą od razu decydować się na produkcję własnych materiałów. Mogą oni pojawiać się w zewnętrznych podcastach, poprzez współpracę z ich twórcami. Mają oni wówczas możliwość pokazania swojej marki za pomocą np. lokowania i zaprezentowania produktu w treści podcastu lub zasponsorować konkretny odcinek znanego twórcy, aby np. w całości skupił się na tematyce związanej z firmą.

Jeżeli jednak przedsiębiorstwo porusza się w rozległej tematyce, która może być interesująca dla szerokiej grupy docelowej wówczas zdecydowanie warto postawić na tworzenie cyklu własnych podcastów. W naszych działaniach PR podkreślamy, że taka forma promocji pozwala bardziej zbliżyć się do odbiorców. Jest to idealne narzędzie do tego, aby dzielić się wiedzą oraz budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

My już wiemy, że podcasty mogą być wykorzystywane zarówno przez małe, jak i duże firmy – tutaj nie liczy się wielkość przedsiębiorstwa, a sama treść komunikatu. Są one istotnym i mocno angażującym kanałem dotarcia z przekazem marki, którego obecnie zdecydowanie nie można bagatelizować.