Róża Siudaj

Róża Siudaj

roza.siudaj@triplepr.pl

Posiadasz rozbudowane doświadczenie zawodowe i jesteś świadomy ogromu wiedzy zdobytej przy realizacji różnorodnych projektów? Jesteś doskonałym kandydatem na eksperta, jednak nigdy nim nie zostaniesz, jeśli nie zaczniesz dzielić się swoją wiedzą!

Pozycjonowanie eksperckie przynosi liczne korzyści – buduje wiarygodność i zaufanie, promuje firmę na zewnątrz, wspiera kreowanie wizerunku pożądanego pracodawcy oraz pomaga sprzedawać. Jak widzisz, lista jest długa, co zatem zrobić, by osiągnąć status eksperta i cieszyć się profitami, które ze sobą niesie? Zapraszamy do drugiej części poradnika!

Po pierwsze – plan

Działania wizerunkowe, aby przynosić efekty, wymagają strategicznego podejścia. Chaotyczne, niezaplanowane aktywności, z tak zwanego „doskoku”, często prowadzą do niejasnych przekazów, dezinformacji i zagubienia czytelników. Planując strategię komunikacji eksperckiej należy wziąć pod lupę grupę docelową, zastanowić się do kogo będzie kierowany komunikat oraz które kanały własne i zewnętrzne są kluczowe. W procesie budowania wizerunku przydatne mogą okazać się content plan i hamonogram działań, które uporządkują pracę i pomogą nam zachować regularność.

Czas wybrać narzędzia!

Każdy kowal swego losu potrzebuje narzędzi, a w przypadku budowania wizerunku eksperckiego jest ich do wyboru całkiem sporo. Wśród najpopularniejszych można wymienić:

  • Rozbudowane posty i publikacje w mediach społecznościowych – w szczególności LinkedIn oraz Twitter;
  • Artykułu na blogu;
  • Własne podcasty lub vlogi;
  • Artykuły eksperckie w mediach branżowych i ogólnoinformacyjnych;
  • Komentarze eksperckie stanowiące uzupełnienie materiału dziennikarskiego;
  • Cytaty do publikacji ;
  • Wypowiedzi w radio i telewizji;
  • Wystąpienia w roli prelegenta lub gościa na wydarzeniach i konferencjach branżowych;
  • Gościnny udział w istniejących już podcastach.

Wybór narzędzi nie powinien być przypadkowy! W zależności od tego, w jakiej branży działamy, dostępność i wartość poszczególnych narzędzi może być różna. Dla przykładu, ekspert z branży marketingowej będzie plasowany w innych mediach oraz innych podcastach niż np. ekonomista. Selekcji tych narzędzi możemy dokonać sami, warto jednak zastanowić się, czy nie skorzystać z pomocy doświadczonej agencji PR, która na co dzień pracuje z dziennikarzami, zna cykle wydawnicze i posiada wiedzę na temat zapotrzebowania mediów w wypowiedzi eksperckie.

Pisz, ślij, powtórz!

Po rozpoczęciu działań warto uzbroić się w cierpliwość. Dopiero systematyczne wypowiedzi będą przybliżać nas do celu, jakim jest osiągnięcie rozpoznawalności w branży. Chcąc tworzyć skuteczne komunikaty, które pozwolą nam budować pozycję eksperta warto pamiętać o tym, że:

  • Piszemy do konkretnej grupy docelowej. Niezbędne jest dostosowanie do niej stylu wypowiedzi i treści.
  • Wiarygodność zbudujemy za pomocą odpowiednio dobranych mediów.
  • Współpraca z mediami rządzi się swoimi prawami. Wskazówki, co do niej znajdziesz na naszym blogu: Ekspert na miarę mediów

W całym tym procesie bardzo ważną rolę pełni monitorowanie postępów, zarówno jeśli chodzi o publikacje we własnych kanałach, jak i w mediach zewnętrznych, a także ciągły rozwój i poszerzanie grona odbiorców.

Niezwykle pomocne przy budowaniu pozycji eksperckiej są szkolenia medialne prowadzone przez specjalistów public relations i komunikacji, które, oprócz licznych wskazówek na temat samego tworzenia komentarzy eksperckich, mogą przygotować Cię do poradzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi.