Czy faktycznie nie istniejesz, jeśli Ciebie i Twojej firmy nie ma w mediach społecznościowych? Na co zwrócić uwagę i jakie pierwsze kroki wykonać by zaistnieć w sieci? Te i wiele innych, „online’owych” zagadnień wzięliśmy pod lupę z Ewą Gadomską w Centrum Przedsiębiorczości Smolna. Przeczytajcie naszą relację z warsztatów!

Głosy na temat konieczności prowadzenia firmowych profili w mediach społecznościowych są podzielone. Jedni twierdzą, że bez tego ani rusz i jest to niezbędne dla rozwoju biznesu, inni uważają, że są to kanały, które nie mają faktycznego przełożenia na efekty działalności przedsiębiorstwa. Prawda jest taka, że aktywność w social mediach jest nie tylko działaniem wizerunkowym, ale również może realnie przełożyć się na sprzedaż. Hasło, które powinno przyświecać każdemu przedsiębiorcy brzmi: „bądź tam, gdzie Twoi klienci”. Gdzie znajdziemy ich więcej niż w sieci?

Jak zacząć?

Wejście do social mediowego świata w imieniu firmy nie jest łatwe i znacznie różni się ono od prowadzenia prywatnych kanałów, na których możemy zamieszczać niemal wszystko, co nam się zamarzy (oczywiście w granicach prawa i internetowych regulaminów ). Prowadząc profil firmowy należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów: Do kogo kierujemy komunikat? Jakiego rodzaju treści chcemy publikować? W jaki sposób? Należy również pamiętać o tym, że media społecznościowe to przede wszystkim relacje i to ich budowanie oraz utrzymywanie jest najważniejsze.

Do kogo mówisz?

Pierwszym etapem rozpoczęcia działań w social mediach jest określenie grupy docelowej, czyli odbiorców naszej usługi – potencjalnych klientów, którzy będą zainteresowani tym, co mamy im do powiedzenia. Należy wziąć tu pod uwagę nie tylko aspekty geo- i demograficzne, ale też psychologiczne i behawioralne. Im dokładnej określisz swoją grupę docelową tym bardziej dopasujesz kanał, za pośrednictwem którego będziesz się komunikował z odbiorcą, a masz ich do wyboru sporo. W zależności od wieku odbiorców i ich zainteresowań możesz postawić na blog, Pinterest, Linkedin, Twitter, YouTube, TikTok, Slideshare i każde z nich jest dostosowane do innego rodzaju komunikatów, dlatego czas przejść do kolejnego punktu…

Co chcesz powiedzieć?

Kiedy już odbiorca komunikatu jest znany należy zastanowić się jak ma wyglądać relacja z nim. W zależności od rodzaju Twojego biznesu, sposoby prowadzenia dialogu będą się różnić. Na tym etapie trzeba wziąć pod lupę markę ze wszystkimi jej dobrodziejstwami: nazwę, kolory, symbole, skojarzenia i produkty. Podstawą komunikacji w sieci i całego nowoczesnego podejścia do marketingu jest spójność, dlatego spróbuj spojrzeć na swój biznes „chłodnym okiem” lub poproś o pomoc bliskich i postaraj się ustalić, z czym kojarzy się marka, jakie reakcje wywołuje, spróbuj ja „uosobić” i nadać jej cechy ludzkie. Te działania pomogą Ci zrozumieć, jak widza ją Twoi klienci i ułatwić podjęcie decyzji, jakiego języka w komunikacji użyć.

Jak publikować?

Kiedy masz już bazę wyjściową, czyli wiesz do kogo mówisz i co chcesz powiedzieć zastanów się w jaki sposób to robić. Narzędzia, które masz od dyspozycji oferują Ci bardzo wiele formatów, które możesz wykorzystać. Masz do dyspozycji między innymi formaty tekstowe, obrazkowe oraz wideo, które możesz na wiele sposobów adaptować do kanałów, którymi chcesz się komunikować z odbiorcami.

Publikować i co dalej?

Wchodząc do świata mediów społecznościowych ze swoja firmą, ważne byś wiedział, że jeśli publikujesz wartościowe i ciekawe treści, to wystarczy Ci systematyczność i już po trzech miesiącach możesz zauważyć pierwsze efekty.  Pomocne w tym mogą okazać takie narzędzia jak Brand24 i Sentione.