Ochrona danych osobowych z pozoru może wydać się mało interesującym tematem, ale jak pokazało nam pierwsze pół roku pracy dla ODO 24, takie przekonanie bywa mylne. Już w pierwszych miesiącach pracy przy tym projekcie udało nam się zainteresować ochroną danych najważniejsze media w Polsce. Kluczem do sukcesu okazały się proste, oparte na przykładach komunikaty pokazujące codzienne zagrożenia oraz porady jak można ich uniknąć lub zniwelować ich skutki.

Projekt

ODO 24 specjalizuje się w bezpieczeństwie informacji i ochronie danych osobowych. Pomaga firmom chronić dane poprzez dostarczanie nowoczesnych i dostosowanych do ich potrzeb rozwiązań. Przekazuje także społeczeństwu wiedzę dotyczącą ochrony prywatności oraz zasad bezpieczeństwa informacji i ochrony danych.

Celem komunikacji PR jest kształtowanie wizerunku eksperckiego ODO 24 oraz budowanie świadomości zagrożeń dla danych osobowych nie tylko wśród przedsiębiorców, ale także „przeciętnych Kowalskich”.

Ze względu na zmiany przepisów związanych z ochroną danych w Polsce i w Unii Europejskiej, jakie wejdą w życie w maju 2018 r., działania PR skoncentrowane są również na prezentowaniu tych zmian i pokazywanie ekspertów ODO 24 jako wiarygodnego źródła informacji na ich temat.

Działanie

Grupą docelową działań PR dla ODO 24 są przedstawiciele polskiego biznesu – właściciele firm i organizacji zbierających i przetwarzających dane osobowe oraz społeczeństwo. Dlatego bardzo ważne na początku projektu było odpowiednie dobranie zróżnicowanych mediów do współpracy, a także narzędzi i kanałów komunikacji.

Działania PR dla ODO 24 opierają się przede wszystkim na: dostarczaniu dziennikarzom i wydawcom merytorycznych, a jednocześnie napisanych zrozumiałym językiem i materiałów prasowych, indywidualnej współpracy z mediami i plasowaniu w nich przedstawicieli ODO 24 oraz przygotowywaniu materiałów eksperckich. Wspieramy komunikacyjnie realizowane przez firmę przedsięwzięcia i odpowiadamy na jej bieżące potrzeby. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy współpracy prowadziliśmy firmowy blog, na którym zamieszczane były  artykuły dotyczące aktualnych tematów związanych z bezpieczeństwem informacji i ochroną danych osobowych.

Efekty

Podjęte działania PR zaowocowały stałą obecnością firmy zarówno w mediach biznesowych, jak i ogólnotematycznych. Eksperci ODO 24 od czerwca do listopada 2016 r. wypowiadali się dla takich mediów jak np. Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna, czy Polsat News 2.

Pierwsze półrocze współpracy przyniosło ponad 700 publikacji w tym:

  • 30 w prasie ogólnopolskiej (np. Puls Biznesu, Gazeta Finansowa, Rzeczpospolita, Przegląd, Home&Market) i regionalnej (m.in. Dziennik Bałtycki, Dziennik Wschodni, Gazeta Wrocławska, Twój Tydzień Wielkopolski, Gazeta Lubuska)
  • 677 na portalach internetowych, które wykorzystywały wideo z przedstawicielami ODO 24 (m.in. INNPoland, Dziennik Internautów, Manager Plus, CCNews.pl, Polska The Times, egospodarka.pl, lex.pl, Interia, pulsHR.pl, CEO.com.pl, bankier.pl, Reseller News, CRN, Wirtualna Polska, Onet).

Eksperci ODO 24 regularnie brali udział w audycjach publicystycznych Polskiego Radia, wystąpili w 7 materiałach redakcyjnych przygotowanych przez agencje informacyjne: Newserię, infoWire i newsrm.tv oraz komentowali bieżące wydarzenia na potrzeby innych mediów.