Natalia Bodziony

Natalia Bodziony

natalia.bodziony@triplepr.pl

„Joy”, „Cosmopolitan”, „Harper’s Bazaar”, „Logo” czy „Avanti” – to tylko kilka tytułów, które w ostatnim czasie zniknęły ze sklepowych półek. Mimo że o upadku prasy słyszy się od kilku lat, to  papierowe wydania nadal są dostępne i kupowane. Kto więc czyta w Polsce gazety i dlaczego nadal warto się w nich pozycjonować?

„Upadek prasy jest nieunikniony” – krzyczą do nas nagłówki artykułów na wielu portalach. Mówi się, że ile ludzi tyle opinii. W tej sytuacji przysłowie się sprawdza, bo kiedy jedni zwiastują, że gazety wkrótce znikną, inni mówią: nie, prasa nie zginie, po prostu się zmieni. My również jesteśmy tego zdania, ponieważ papier ma w sobie moc, której nie zastąpią inne środki przekazu.

Co daje nam prasa?

1. Autorytet i wiarygodność przede wszystkim. Obecność w gazetach buduje nasz autorytet jako eksperta w danej dziedzinie. Czytelnicy mają zaufanie do tego, co widzą w prasie. Obecność w artykule redakcyjnym w cenionym tytule prasowym nie jest tak łatwo dostępna. To dziennikarz decyduje, co jego zdaniem jest ciekawe i wartościowe dla czytelników. Dobierze odpowiednich ekspertów i postara się, aby w tekście przedstawione były różne punkty widzenia. Dlatego też takie artykuły kojarzone są w większości z rzetelnością, a nasza obecność w nich pomaga w budowaniu wiarygodności marki.

O tym, jak stać się ekspertem na miarę mediów przeczytacie TUTAJ.

2. Zaangażowanie odbiorców kojarzyć się nam może już tylko z mediami społecznościowymi, ale prasa także odgrywa w tym obszarze pewną rolę. Czytanie ulubionej gazety to zajęcie bardzo angażujące, które dostarcza nam informacji i skłania nas do refleksji. Wiele osób ma swoje ulubione tytuły i cenionych dziennikarzy, dzięki czemu regularnie wraca po kolejne wydania. Podczas czytania tworzą też swoje rytuały, które dodatkowo przywiązują do danego pisma.

3. Przewaga nad konkurencją to również zaleta, którą daje nam prasa. Nie każdy zostanie poproszony przez opiniotwórczego dziennikarza o komentarz ekspercki, który pojawi się na łamach cenionej gazety. I to jest jedna z zalet, której nie zastąpimy profilem na portalu LinkedIn czy Facebook.

4. Wielokrotny kontakt z czytelnikiem, który z chęcią wraca do tego samego wydania. Oczywiście zależy to od specjalizacji i wielkości tytułu, ale z reguły im bardziej specjalistyczny, tym częściej sięgamy po niego powtórnie. Co ciekawe, w tym rankingu najwyżej są tytuły o tematyce kulinarnej, pisma komputerowe, motoryzacyjne oraz ogrodnicze.

Wiemy już, że prasa ma swoje zalety, ale co z tym upadkiem? Sprawdźmy!

Kto w Polsce czyta prasę?

Według raportu Polskiego Badania Czytelnictwa 45% osób zarabiających powyżej pięciu tysięcy złotych czyta prasę co najmniej godzinę dziennie, natomiast wśród osób zarabiających ponad 14 tysięcy złotych jest to 54%[1]. Prasę codzienną konsumuje co trzecia osoba o dochodach powyżej pięciu tysięcy złotych. Natomiast średnia dla całego społeczeństwa wynosi 15%. Przykładem mogą być także miesięczniki. W grupie osób zarabiających powyżej 5 tysięcy złotych czyta je 68%, podczas gdy w społeczeństwie średnia wynosi 44%.

Na stronie Polskiego Badania Czytelnictwa można znaleźć więcej informacji: https://www.pbc.pl/badanie-marek-luksusowych-czytelnictwa-prasy-raport/

A jak wytypować media odpowiednie dla naszej grupy? Zajrzyjcie TUTAJ.

Papier jest niezastąpiony

Nie wiemy, jak będzie wyglądał rynek prasowy za kilka lat, ale jedno jest pewne: gazeta to nadal świetne miejsce do budowania wizerunku firmy i nie da się jej zastąpić niczym innym. Badania potwierdzają też, że Polacy nadal sięgają po prasę. Jeśli więc jest to nasza grupa docelowa, pamiętajmy o prasie podczas budowania strategii medialnej.

 

[1] „Luksus kocha prasę. Wysokie czytelnictwo prasy wśród kupujących dobra luksusowe”, Polskie Badanie Czytelnictwa,2017.